Σάββατο, 4 Μαΐου 2013

ΕΓΓΡΑΦΟ.Οργάνωση για την Ελευθερία Τύπου, υπο την αιγίδα του ΟΗΕ, υποβαθμίζει την Ελλάδα σε «Μερικώς Ελεύθερη». Όλοι οι λόγοι σε τρισέλιδη Έκθεση.





Υπο την αιγίδα των  Ηνωμένων Εθνών, η World Press Freedom Day, (Παγκόσμια Ημέρα Ελευθερίας του Τύπου), ένα Παρατηρητήριο για την ελευθερία του Τύπου,   δημοσίευσε την ετήσια έκθεσή της , στις 3 Μαΐου, η οποία δείχνει ότι η Ελλάδα είχε μια δραματική πτώση στην Ελευθερία Τύπου και Έκφρασης.



Σύμφωνα με την  Freedom House, η οποία ελέγχει και κατατάσσει 196 χώρες και περιοχές σε όλο τον κόσμο, η Ελλάδα υποχώρησε 14 θέσεις και καταλαμβάνει την 84η κατάταξη, ενώ υποβαθμίζεται από "Ελεύθερη" σε "Μερικώς Ελεύθερη", ("Greece declined from Free to Partly Free" ).


Οι υπόλοιπες χώρες που αναφέρονται δίπλα στην Ελλάδα ως Μερικώς Ελεύθερες, είναι το Μαλάουι, το Μάλι και το Ισραήλ.


Η έκθεση, την οποία δημοσιεύει το LEFTeria-news μεταφρασμένη, αναφέρει ότι σε αυτή τη χώρα οι δημοσιογράφοι εργάζονται σε καταστροφικές κοινωνικές και επαγγελματικές συνθήκες ενώ κάνει λόγο και για λαίκή δυσαρέσκεια Οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ αντιμετωπίζουν επίσης τον κίνδυνο βίαιων αντιποίνων από τον νεοναζιστικό κόμμα της Χρυσής Αυγής.


Ανάμεσα στις πρώτες 10 χώρες σχετικά με την ελευθερία του Τύπου, πέντε είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Φινλανδία κατέχει την πρώτη θέση, ακολουθεί η Ολλανδία, η Νορβηγία, το Λουξεμβούργο, η Ανδόρα, η Δανία, το Λιχτενστάιν, η Νέα Ζηλανδία, η Ισλανδία και η Σουηδία.
Την Παρασκευή εορτάστηκε επίσης και η 20ή επέτειος της Παγκόσμιας Ημέρας Ελευθερίας του Τύπου.


Οι αξιωματούχοι των Ηνωμένων Εθνών εξέδωσαν κάλεσμα για δράση, ωστε να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των δημοσιογράφων σε κάθε χώρα, κάτι που επανέλαβε και ο  Γενικός Γραμματέας Ban Ki-Μoon, ο οποίος δήλωσε: "Όταν είσαι ασφαλής να εκφραστείς, ολόκληρος ο κόσμος ωφελείται"

"Πάρα πολλοί εργαζόμενοι των μέσων ενημέρωσης, επίσης, υποφέρουν από απειλές εκφοβισμού και βίας. Υπάρχουν πάρα πολλές εμπειρίες σχετικά με αυθαίρετη κράτηση και βασανιστήρια, συχνά χωρίς νομική προσφυγή. Πρέπει να δείξουμε αποφασιστικότητα απέναντι σε τέτοια ανασφάλεια και αδικία ".



Οι λόγοι της υποβάθμισης.


Ως ενδεικτικοί λόγοι για την υποβάθμιση της χώρας αναφέρονται στην Έκθεση τριών σελίδων, η υπόθεση του Κώστα Βαξεβάνη για την Λίστα Λανγκάρντ , το πρόστιμο του ΕΣΡ στον Real FM και άλλες δράσεις του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, η υπόθεση με την σύλληψη του διαχειριστή της σελίδας «Γέρων Παστίτσιος", η σύλληψη του Σπύρου Καρατζαφέρη μια μέρα πριν μεταδώσει αντικυβερνητικό ρεπορταζ.


Άλλες περιπτώσεις στην Έκθεση είναι η απειλή που εξέφρασε ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Νίκος Δένδιας, να καταθέσει αγωγή κατά της Βρετανικής εφημερίδας Guardian για τα βασανιστήρια της αστυνομίας. Η Οργάνωση σημειώνει ότι «ο Δένδιας υποχώρησε αφότου η έκθεση του ιατροδικαστή επιβεβαίωσε ότι οι διαδηλωτές είχαν κακοποιηθεί»


Επίσης διαβάζουμε για την απόλυση του Δημήτρη Καζάκη από τον ραδιοφωνικό σταθμό Άλφα 98,9, ως αποτέλεσμα των απόψεών του, κατά του μνημονίου, την αποπομπή  των Κώστα Αρβανίτη και Μαριλένας Κατσίμη, την απομάκρυνση του γενικού διευθυντή του ΑΜΠΕ, για δημοσίευση ρεπορτάζ, που αφορούσε την Λίστα Lagarde και την παραίτηση του δημοσιογράφου Θάνου Δημάδη από τον ΣΚΑΙ, καθώς δεν μπορούσε πλέον να λειτουργεί υπό την «πίεση μνημονιακής γραμμής του ΣΚΑΙ», όπως αναφέρεται.Παράλληλα σημειώνεται και η επίθεση που δέχθηκε ο δημοσιογράφος του καναλιού Κωνσταντίνος Μπογδάνος.


Περίοπτη θέση έχει η επίθεση που δέχθηκαν Ανθή Καρασσάβα και Μάριος Λώλος, από την αστυνομία, οι απειλές που δέχθηκε η Ξένια Κουναλάκη, από την Χρυσή Αυγή και ο ξυλοδαρμός του Μιχάλη Τεζάρη από Χρυσαυγίτες, ενώ γίνεται λόγος για απόπειρα κατά της ζωής του Κώστα Βαξεβάνη.


Η Έκθεση υπο την αιγίδα του ΟΗΕ καταγγέλει το ρυθμιστικό περιβάλλον για τις ραδιοτηλεοπτικές άδειες  αναφέροντας ότι το 2011 εκδόθηκε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που το κήρυξε αντισυνταγματικό.


Στηλιτεύει την πρακτική των κρατικών σταθμών, οι οποίοι «τείνουν να κάνουν ρεπορτάζ με μια μεροληψία υπέρ της κυβέρνησης», ενώ πολλοί ιδιοκτήτες μέσων ενημέρωσης έχουν «μια στενή σχέση με την κυβέρνηση, και αυτό συχνά αντικατοπτρίζεται στην έλλειψη κριτικού σχολιασμού σε βασικά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της συζήτησης γύρω από την οικονομική κρίση».

Τέλος, εκτιμάται ότι περίπου 30% των δημοσιογράφων, έχασαν τις δουλειές τους, από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση.


Διαβαστε παρακάτω ολόκληρη την ‘Εκθεση για την Ελλάδα


Κατεβάστε το έγγραφο σε PDF πατώντας ΕΔΩ


Δείτε τις υπόλοιπες "Μερικώς Ελευθερες" και "Καθόλου Ελεύθερες" Χώρες πατώντας ΕΔΩ



Μετάφραση-Απόδοση: LEFTeria-news






Freedom House
Greece
Status: Partly Free
Legal Environment: 12
Political Environment: 19
Economic Environment: 10
Total Score: 41
Survey Edition
2008
2009
2010
2011
2012
Total Score, Status
27,F
29,F
29,F
30,F
30,F

Status change explanation: Greece declined from Free to Partly Free due to an increasingly hostile legal, political, and economic environment for the press; a rise in intimidation of and attacks against journalists; closures of, or cutbacks at, numerous print and broadcast outlets as a result of the economic crisis; and a consequent reduction in media diversity and in comprehensive and accurate reporting about the country’s political and economic situation.


Ο υποβιβασμός της Ελλάδας από  Ελεύθερη σε Μερικώς Ελεύθερη οφείλεται στο όλο και πιο εχθρικό νομικό, πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον που υπάρχει για τον Τύπο, σε μια αύξηση των εκφοβισμών και των επιθέσεων εναντίον δημοσιογράφων, στο κλείσιμο ή στις περικοπές σε πολλά έντυπα και εκπομπές, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και σε μια συνακόλουθη μείωση της πολυφωνίας των μέσων ενημέρωσης και στην μείωση της ολοκληρωμένων και με ακρίβεια αναφορών (ρεπορτάζ), σχετικά με την πολιτική και οικονομική κατάσταση της χώρας.



Το 2012, η οικονομία στην Ελλάδα επιδεινώθηκε καθώς η κυβέρνηση έλαβε πρόσθετα μέτρα λιτότητας, που οδήγησαν σε διαμαρτυρίες και κοινωνική αναταραχή κατά την διάρκεια του έτους.



Οι κοινοβουλευτικές εκλογές που πραγματοποιήθηκαν τον Μάιο και τον Ιούνιο οδήγησαν στη νίκη το συντηρητικό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο σχημάτισε κυβέρνηση συνασπισμού που συνέχισε να στηρίζει πιεστικά το αντι δημοφιλές πρόγραμμα λιτότητας.



Εν τω μεταξύ, το ακροδεξιό κόμμα της Χρυσής Αυγής, το οποίο κατέλαβε έδρες στο κοινοβούλιο για πρώτη φορά, ξεκίνησε μια εκστρατεία εκφοβισμού κατά ομάδων, όπως οι μετανάστες και η πολιτική αριστερά.



 Αυτοί οι παράγοντες συνέβαλαν στη σημαντική μείωση στο νομικό, πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, σχετικά με την ελευθερία του Τύπου το 2012.
Το Σύνταγμα και η ελληνική νομοθεσία περιλαμβάνει διατάξεις σχετικά με την ελευθερία του λόγου και του Τύπου, καθώς και το δικαίωμα πρόσβασης σε πληροφορίες. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια όρια στην έκφραση που υποκινεί διακρίσεις, βία, κοινωνική αναταραχή καθώς και εκδόσεις που είναι άσεμνες, προσβάλουν θρησκευτικές πεποιθήσεις, ή υποστηρίζουν την βίαιη ανατροπή του πολιτικού συστήματος. Το 2012, η εφαρμογή των νόμων αυτών αυξήθηκε, ενώ υπήρχαν και αρκετές περιπτώσεις στις οποίες η κυβέρνηση απείλησε δημοσιογράφους με νομική δράση.



Στην πιο εμφανή περίπτωση, ο δημοσιογράφος Κώστας Βαξεβάνης συνελήφθη τον Οκτώβριο και διώχθηκε για παραβίαση προσωπικών δεδομένων  για τη δημοσίευση, στο ερευνητικό περιοδικό Hot Doc, της λεγόμενης Λίστα Lagarde, μια λίστα επιφανών Ελλήνων πολιτών που είχαν μεταφέρει κεφάλαια σε ελβετικούς τραπεζικούς λογαριασμούς και φέρονται να απέφυγαν  την καταβολή φόρων στην Ελλάδα. Ο κατάλογος είχε δοθεί στην ελληνική κυβέρνηση από την τότε γαλλίδα υπουργό Οικονομικών Christine Lagarde, το 2010, αλλά οι Έλληνες αξιωματούχοι δεν είχαν λάβει κανένα μέτρο. Αν και ο Βαξεβάνης αρχικά αθωώθηκε, τον Νοέμβριο οι εισαγγελείς ανακοίνωσαν ότι θα αντιμετωπίσει επανεκδίκαση της υπόθεσης, επειδή η αρχική απόφαση "δεν ήταν αξιόπιστη."


Ανάμεσα σε άλλες περιπτώσεις, τον Φεβρουάριο το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), ένας ανεξάρτητος οργανισμός που επιβλέπει τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, επέβαλε πρόστιμο στον ραδιοφωνικό σταθμό Real FM € 25.000 ($ 32.600) για σχόλια που έγιναν στον αέρα από τον  δημοσιογράφου Γιώργο Τράγκα σχετικά με την Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ, τα οποία που κρίθηκαν ως δυσφημιστικά.

Τον Σεπτέμβριο, ένας blogger με το ψευδώνυμο "Γέρων Παστίτσιος" συνελήφθη με την κατηγορία της κακόβουλης βλασφημίας καθώς διατηρούσε μια σατιρική σελίδα στο Facebook για τον αποθανών Γέροντα Παΐσιο, μια θρησκευτική προσωπικότητα που παραμένει δημοφιλής σε  τμήματα του ελληνικού πληθυσμού. Τον Οκτώβριο, ο δημοσιογράφος της τηλεόρασης Σπύρος Καρατζαφέρης συνελήφθη μια μέρα πριν μεταδώσει ενδεχομένως καταδικαστικές καταγγελίες σχετικά με την
αλλοίωση οικονομικών δεδομένων από την κυβέρνηση.Ο Καρατζαφέρης συνελήφθη για άσχετο ένταλμα, για το οποίο δεν είχαν γίνει προηγουμένως οι δέουσες ενέργειες.



Επίσης τον Οκτώβριο, ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Νίκος Δένδιας απείλησε να καταθέσει αγωγή κατά της Βρετανικής εφημερίδας Guardian, σχετικά με άρθρο που ανέφερε ότι Έλληνες διαδηλωτές που κρατούνταν, βασανίστηκαν και ξυλοκοπήθηκαν στο αρχηγείο της αστυνομίας στην Αθήνα. Η ιστορία αρχικά δεν είχε αναφερθεί ευρέως από τα ελληνικά ΜΜΕ. Ο Δένδιας υποχώρησε αφότου η έκθεση του ιατροδικαστή επιβεβαίωσε ότι οι διαδηλωτές είχαν κακοποιηθεί.

Το ρυθμιστικό περιβάλλον για τις ραδιοτηλεοπτικά  παραμένει σκοτεινό. Οι πιο πρόσφατες άδειες για τους ραδιοφωνικούς σταθμούς εκδόθηκαν το 2002, και των τηλεοπτικών σταθμών, στα τέλη του 1990. Οι αρχικοί όροι όλων των ήδη υπαρχουσών αδειών έχουν παρέλθει. Η κυβέρνηση έχει περάσει διαδοχικές ετήσιες επεκτάσεις όλων των αδειών εκπομπής  και αυτή η πρακτική συνεχίζεται, ακόμα και αφότου το 2011 εκδόθηκε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που την κήρυξε αντισυνταγματική


Πολλοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί, λειτουργούν με άδεια, η οποία μπορεί να ανακληθεί ανά πάσα στιγμή, ενώ άλλοι λειτουργούν χωρίς κανενός είδους άδεια. Δεδομένου ότι δεν έχουν εκδοθεί νέες άδειες για αρκετά χρόνια, ο μόνος τρόπος για να εισέλθουν στην ραδιοτηλεοπτική αγορά  είναι με την αγορά ενός υπάρχοντος σταθμού. Επιπλέον, μια πολιτική που έχει πρόσφατα επιβληθεί από το ΕΣΡ επιβάλλει στους σταθμούς να χαρακτηρίσουν το πρόγραμμά τους είτε ως ειδησεογραφικό, είτε ως μη ειδησεογραφικό Οι σταθμοί της τελευταίας κατηγορίας δεν επιτρέπεται να μεταδίδουν στον αέρα κανένα ειδήσεογραφικό πρόγραμμα και έχουν επιβληθεί πρόστιμα για κάτι τέτοιο. Είναι δύσκολο για τους σταθμούς να αλλάξουν την ταξινόμησή τους από την στιγμή που έχουν οριστεί εκεί, αν και η επιβολή του κανονισμού είναι άνιση, καθώς σταθμοί με περισσότερη πολιτική και οικονομική επιρροή, αποφεύγουν  συχνά την τιμωρία.



Ο νόμος του 2007 για τα ΜΜΕ ορίζει ότι η κύρια γλώσσα μετάδοσης των ραδιοφωνικών σταθμών είναι η ελληνική. Ο νόμος απαιτεί επίσης από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς να παρακρατούν ένα ορισμένο χρηματικό ποσό ως αποθεματικό και να προσλάβουν έναν ελάχιστο αριθμό προσωπικού πλήρους απασχόλησης, προσθέτοντας ένα δυσανάλογο βάρος στους μικρους σταθμούς, στους δημοτικούς και σε αυτούς που ανήκουν σε μειονότητες (μειοψηφίες).. Ο ίδιος νόμος επιτρέπει στους ραδιοφωνικούς σταθμούς που ανήκουν σε πολιτικά κόμματα να λειτουργούν χωρίς άδεια.



Τον Οκτώβριο του 2012, το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάνθηκε υπέρ του Χριστιανισμος FM, ενός ραδιοφωνικού σταθμού που άνηκε στην Ελευθέρα Αποστολική Εκκλησία της Πεντηκοστής. Ο σταθμός είχε κλείσει το 2001, αφού δεν μπορούσε να αποκτήσει άδεια. Με βάση τη νέα απόφαση, το ΕΣΡ εξέδωσε άδεια για το σταθμό, αλλά απέτυχε να του διαθέσει μια συχνότητα, και ο σταθμός παρέμενε εκτός αέρα στο τέλος του έτους. Τον Δεκέμβριο, το Euronews-ένα πανευρωπαϊκό ειδησεογραφικό κανάλι του οποίου η δημόσια Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση (ΕΡΤ), είναι ιδρυτικό μέλος- ξεκίνησε εκπομπές στην ελληνική γλώσσα. Μέσα σε λίγες μέρες, όμως, η επίγεια εκπομπή της σταμάτησε προσωρινά από την ΕΡΤ, η οποία ισχυρίστηκε πιθανές  «βλαβερές συνέπειες» για τα δελτία ειδήσεων της ΕΡΤ και του δημοσίου συμφέροντος.


Τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά ΜΜΕ είναι σε μεγάλο βαθμό απαλλαγμένα από τους περιορισμούς της κυβέρνησης, αλλά οι κρατικοί σταθμοί τείνουν να κάνουν ρεπορτάζ με μια μεροληψία υπέρ της κυβέρνησης.



Υπάρχουν διάφορες ανεξάρτητες εφημερίδες και περιοδικά, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων που απεικονίζουν αρνητικά την σημερινή κυβέρνηση. Ωστόσο, πολλοί ιδιοκτήτες μέσων ενημέρωσης έχουν μια στενή σχέση με την κυβέρνηση, και αυτό συχνά αντικατοπτρίζεται στην έλλειψη κριτικού σχολιασμού σε βασικά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της συζήτησης γύρω από την οικονομική κρίση.

Τον Φεβρουάριο, ο οικονομολόγος και δημοσιογράφος Δημήτρης Καζάκης απολύθηκε από τον ραδιοφωνικό σταθμό Άλφα 98,9, ως αποτέλεσμα των απόψεών του, κατά της λιτότητας. Τον Οκτώβριο, η ΕΡΤ, εν μέσω ισχυρισμών για πολιτική πίεση, ανέστειλε την εκπομπή των τηλεοπτικών παρουσιαστών Κώστα Αρβανίτη και Μαριλένας Κατσίμη για τις παρατηρήσεις που έκαναν στον αέρα σχετικά με την αντίδραση του Υπουργού Δημόσιας Τάξης για το άρθρο του Guardian πού σημειώνεται ανωτέρω. Οι δύο δημοσιογράφοι αργότερα επανήλθαν.



Επίσης τον Οκτώβριο, ο γενικός διευθυντής του κρατικού Αθηναίκόυ-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων (ΑΜΠΕ) απομακρύνθηκε για την δημοσίευση στον οργανισμό δύο υποτιθέμενων ανακριβών ρεπορτάζ, εκ των οποίων το ένα αφορούσε την Λίστα Lagarde. Τον Δεκέμβριο, ο δημοσιογράφος Θάνος Δημάδης παραιτήθηκε από τον σταθμό ΣΚΑΙ, υποστηρίζοντας ότι δεν μπορούσε πλέον να λειτουργεί υπό την πίεση της διατήρησης της γραμμής του Σκάι, υπέρ των μέτρων λιτότητας.


Η τάση αυξανόμενης βίας κατά δημοσιογράφων συνεχίστηκε το 2012. Ένας αριθμός δημοσιογράφων δέχθηκαν επίθεση και σε μερικές περιπτώσεις τραυματίστηκαν κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων κατά του σχεδίου λιτότητας της χώρας. Τον Μάρτιο, η ανταποκριτής  Ανθή Καρασσάβα δέχθηκε επίθεση από την αστυνομία και μεταφέρθηκε στο αστυνομικό τμήμα, ενώ κάλυπτε την στρατιωτική παρέλαση στην Αθήνα, για την ημέρα της ανεξαρτησίας.


Τον Απρίλιο, ο Μάριος Λώλος, ένας διαπιστευμένος φωτογράφος που κάλυπτε μια διαδήλωση στην Αθήνα, εισήχθη στο νοσοκομείο με σοβαρά τραύματα αφότου ξυλοκοπήθηκε από την αστυνομία. Δημοσιογράφοι επίσης εχουν δεχθεί  επίθεση από άτομα που συνδέονται με την Χρυσή Αυγή κατά τη διάρκεια του έτους, συμπεριλαμβανομένης της Ξένιας Κουναλάκη, η οποία απειλήθηκε τον Απρίλιο, μετά τη δημοσίευση επικριτικού άρθρου για το κόμμα.

Τον Νοέμβριο, ο δημοσιογράφος Μιχάλης Τεζάρης ξυλοκοπήθηκε από μέλη της Χρυσής Αυγής σε μια διαδήλωση κατά των μεταναστών. Ξεχωριστά, ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος, παραγωγός ραδιοφώνου και δημοσιογράφος του ΣΚΑΙ TV, δέχθηκε βίαιη επίθεση από τρεις άνδρες στην Αθήνα τον Μάιο. Και το Σεπτέμβριο, έγινε μια απόπειρα κατά της ζωής του Βαξεβάνη έξω από το σπίτι του στην Αθήνα. Κανείς ύποπτος δεν είχε συλληφθεί μεχρι το τέλος του έτους, για καμία από τις επιθέσεις.



Η συρρίκνωση της οικονομίας και η μείωση στην κυκλοφορία και την διαφήμιση, που προέκυψε, συνέχισαν να επηρεάζουν αρνητικά τον τομέα των μέσων ενημέρωσης το 2012, μειώνοντας την ικανότητα τους να καλύψουν την κρίση και την αντίστοιχη πολιτική αναταραχή. Πολλά μέσα ενημέρωσης είτε έκλεισαν, είτε έκαναν περικοπές προσωπικού και μισθών, μείωσαν ή έκλεισαν τους τομείς ειδήσεων, ή παρέλειψαν να πληρώσουν μισθούς. Από την έναρξη των οικονομικών δεινών της χώρας το 2010, εκτιμάται ότι περίπου το 30% των δημοσιογράφων, έχασαν τις δουλειές τους.



Κατά τη διάρκεια του 2012, μια σειρά από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς βγήκαν εκτός αέρα, συμπεριλαμβανομένου του 902 TV και του δημοτικού ραδιοφωνικού σταθμού Ξένιος FM. Τον Σεπτέμβριο, ο εξέχων ειδήσεογραφικός ραδιοφωνικός σταθμός Antenna FM , μετατράπηκε σε μουσικό σταθμό για να μειώσει το κόστος.

Εφημερίδες όπως η Απογευματινή, Ελευθεροτυπία, Αυριανή, Αδέσμευτος Τύπος, η εβδομαδιαία οικονομική εφημερίδα Κόσμος του Επενδυτή και η αγγλόφωνη Athens News ανέστειλαν την έκδοσή τους, το 2012. Οι απεργίες των εργαζομένων στα ΜΜΕ, που τις περισσότερες φορές οφείλονταν σε μη καταβολή μισθών, ήταν συχνές, προκαλώντας επαναλαμβανόμενες διακοπές στην λειτουργία τους.
Περίπου το 53% του πληθυσμού είχε πρόσβαση στο διαδίκτυο σε τακτική βάση, το 2011 και η πρόσβαση δεν ήταν περιορισμένη. Με τις περικοπές στα παραδοσιακά μέσα, πολλοί δημοσιογράφοι και πολίτες χρησιμοποιούν τα νέα μέσα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την διάδοση ανεξάρτητων ή εναλλακτικών απόψεων.



 ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ



Tο Βρετανικό Index on Censorship δημοσίευσε τις περιπτώσεις λογοκρισίας & καταστολής της κυβέρνησης Σαμαρά.


 



Freedom House
Greece
Status: Partly Free
Legal Environment: 12
Political Environment: 19
Economic Environment: 10
Total Score: 41
Survey Edition
2008
2009
2010
2011
2012
Total Score, Status
27,F
29,F
29,F
30,F
30,F

Status change explanation: Greece declined from Free to Partly Free due to an increasingly hostile legal, political, and economic environment for the press; a rise in intimidation of and attacks against journalists; closures of, or cutbacks at, numerous print and broadcast outlets as a result of the economic crisis; and a consequent reduction in media diversity and in comprehensive and accurate reporting about the country’s political and economic situation.
 

In 2012, Greece’s economy worsened as the government adopted additional austerity measures, leading to protests and social unrest throughout the year. Parliamentary elections held in May and again in June led to victory for the conservative New Democracy party, which formed a coalition government that continued to push through the unpopular austerity program. Meanwhile, the far-right party Golden Dawn, which captured seats in the parliament for the first time, embarked on a campaign of intimidation aimed at groups including immigrants and the political left.

These factors contributed to a significant decline in the legal, political, and economic environment for press freedom in 2012.

The constitution and Greek law include provisions for freedom of speech and the press, as well as the right to access to information. However, there are some limits on speech that incites discrimination, violence, and public disharmony, as well as on publications that are obscene, offend religious beliefs, or advocate the violent overthrow of the political system. In 2012, the enforcement of these laws increased, and there were several instances in which the government threatened journalists with legal action.



 In the most prominent case, journalist Kostas Vaxevanis was arrested in October and charged with violation of privacy for publishing, in his investigative magazine Hot Doc, the so-called Lagarde List of prominent Greek citizens who had transferred funds to Swiss bank accounts, allegedly to avoid paying taxes in Greece. The list had been given to the Greek government by then French finance minister Christine Lagarde in 2010, but Greek officials had taken no action. Though Vaxevanis was initially acquitted, in November prosecutors announced that he would face a retrial because the original verdict had “lacked credibility.”


Among other cases, in February the National Council for Radio and Television (NCRTV)—an independent agency that oversees broadcast media—fined radio station Real FM €25,000 ($32,600) for comments made on the air by journalist Giorgos Tragas about German chancellor Angela Merkel that were deemed to be defamatory.


 In September, a blogger using the pseudonym “Geron Pastitsios” was arrested on charges of malicious blasphemy for maintaining a satirical Facebook page for Elder Paisios, a deceased religious figure who remains popular withsegments of the Greek populace. In October, television journalist Spiros Karatzaferis was arrested a day before he was to broadcast potentially damning allegations regarding the
government’s alteration of economic data. Karatzaferis was arrested on an unrelated warrant that had not previously been acted upon.


 Also in October, Public Order Minister Nikos Dendias threatened to file a lawsuit against Britain’s Guardian newspaper for alleging in an article that detained Greek protesters were tortured and beaten at police headquarters in Athens. The story was initially not widely reported by Greek media. Dendias backed down after a medical examiner’s report confirmed that the protesters had been abused.


The regulatory environment for broadcasting remains murky. The most recent licenses for radio stations were issued in 2002, and for television stations in the late 1990s. The original terms of all extant licenses have since expired. The government has passed successive one-year extensions of all broadcast licenses, and this practice continues even though a 2011 decision by the Council of State declared it unconstitutional.


 Many radio and television stations are operating with a permit, which can be revoked at any time, while others function without any kind of license. Since no new licenses have been issued in several years, the only way to enter the broadcast market is by purchasing an existing station. Moreover, a policy that has recently been enforced by the NCRTV requires stations to classify their programming as either news oriented or non–news oriented. Stations in the latter category are not permitted to air any news-related programming, and have been fined for doing so. It is difficult for stations to change classifications once they have been set, though enforcement of the rule is uneven, with more politically and economically influential stations often avoiding punishment.



A 2007 media law mandates that the main transmission language of radio stations be Greek. The law also requires radio stations to keep a certain amount of money in reserve and hire a minimum number of full-time staff, placing a disproportionate burden on small, municipal, and minority-owned stations. The same law permits broadcast stations owned by political parties to operate without a license.


In October 2012, the Council of State ruled in favor of Hristianismos FM, a radio station belonging to the Free Apostolic Church of Pentecost. The station had been shut down in 2001 after it was unable to acquire a license. Based on the new decision, the NCRTV issued a license to the station, but it failed to allocate a frequency, and the outlet remained off the air at year’s end. In December, Euronews—a pan-European news channel of which the public broadcaster Hellenic Broadcasting Corporation (ERT) is a founding member—launched its Greek-language version. Within a few days, however, its terrestrial broadcast was temporarily halted by ERT, which cited potential “harmful consequences” for ERT’s own newscasts and the public interest.
Both public and private media are largely free from government restrictions, but state-owned stations tend to report with a progovernment bias.


There are several independent newspapers and magazines, including some that portray the incumbent government unfavorably. However, many media owners have a close relationship with the government, and this is often reflected in a lack of critical commentary on key issues, including the debate surrounding the financial crisis.


 In February, economist and journalist Dimitris Kazakis was fired by radio station Alpha 98.9 as a result of his antiausterity views. In October, ERT, allegedly under political pressure, suspended television presenters Kostas Arvanitis and Marilena Katsimi for comments they made on the air about the public order minister’s reaction to the Guardian article noted above. The two were later reinstated.




Also in October, the general manager of the state-owned Athens-Macedonian News Agency (AMNA) was ousted for the agency’s publication of two purportedly inaccurate wire-service reports, one of which pertained to the Lagarde List. In December, journalist Thanos Dimadis resigned from national station Skai TV, claiming that he could no longer work under the pressure of maintaining Skai’s proausterity editorial line.


A trend of growing violence against journalists continued in 2012. A number of journalists were attacked and in some instances injured during protests against the country’s austerity plan. In March, correspondent Anthee Carassava was attacked by police and taken to a police station after covering an independence day military parade in Athens.


 In April, Manos Lolos, an accredited photographer covering a protest in Athens, was hospitalized with severe injuries after being beaten by police. Journalists were also attacked by individuals affiliated with Golden Dawn during the year, including Xenia Kounalaki, who was threatened in April after publishing a critical article on the party.

In November, journalist Michael Tezari was beaten by members of Golden Dawn at an anti-immigrant demonstration. Separately, Konstantinos Bogdanos, a radio presenter and journalist for Skai TV, was violently assaulted by three men in Athens in May. And in September, an attempt was made on the life of Vaxevanis outside his home in Athens. No suspects were arrested by year’s end in either attack.



The contracting economy, and the resulting decline in circulation and advertising, continued to adversely affect the media sector in 2012, weakening its ability to cover the crisis and the corresponding political turmoil. Numerous media outlets have either closed, cut back staff and salaries, scaled down or eliminated their news departments, or failed to pay wages. Since the onset of the country’s financial woes in 2010, an estimated 30 percent of journalists have lost their jobs.


During 2012, a number of radio and television stations went off the air, including the national station 902 TV and the municipal radio station Xenios FM. In September, prominent news radio station Antenna FM switched to a music format to cut costs.


Newspapers such as Apogevmatini, Eleftherotypia, Avriani, Adesmeytos Typos, the weekly financial paper Kosmos tou Ependyti, and the English-language Athens News suspended printing in 2012. Employee strikes at media outlets, most often due to unpaid wages, were frequent, causing repeated interruptions in their operations.
Approximately 53 percent of the population accessed the internet on a regular basis in 2011, and access is not restricted. With the cutbacks at traditional outlets, many journalists and citizens are using new and social media to disseminate independent or alternative viewpoints.

 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.